Witamina C – kwas askorbinowy

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Witamina C
Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego też jej nadmiar w organizmie usuwany jest wraz z moczem. Jej największą, zgromadzoną ilość można zlokalizować w nadnerczach, poszczególnych częściach oka, mięśniach i tkance tłuszczowej.
Witamina C jest jedną z najmniej odpornych na czynniki zewnętrzne, dlatego też osłabić lub całkowicie zlikwidować ją mogą np.: kontakt z tlenem, chlorowana woda, kontakt ze światłem, wysoka temperatura podczas gotowania (witamina C niszczy się wtedy w 40%), długie przechowywanie, pozostawienie warzyw zanurzonych w wodzie, a nawet dym papierosów.
Funkcje witaminy C :
  • Witamina C podtrzymuje strukturę ścięgien, wiązadeł, kości i tkanki chrzęstnej- z tego też powodu skutecznie pomaga w zahamowaniu postępujących zwyrodnień stawów.
  • wzmacnia odporność organizmu. Według badań przeprowadzonych na 8000 osobach sprawdzających działalność witaminy C podczas przeziębienia zaobserwowano, że owa witamina nie zapobiega „złapaniu wirusa”, jednak osłabia jego działanie w 20-30%, co oznacza, że ma wpływ na intensywność i czas trwania przeziębienia powodując, że choroba nie dotyka nas w tak zaawansowanym stopniu.
  • witamina C razem z witaminą A i E tworzy grupę tzw. antyoksydantów, które skutecznie hamują starzenie się i degenerację komórek neutralizując wolne rodniki (są to zaburzone komórki wpływające na komórki zdrowe),
  • chroni przed zanieczyszczeniem organizmu np. poprzez dym nikotynowy. Jeden papieros niszczy od 25 do 40 mg witaminy C,
  • pomaga w obniżeniu szkodliwego cholesterolu,
  • witamina C zapobiega powstawaniu zatorów tłuszczu i cholesterolu w żyłach oraz wzmacnia ściany żył zapobiegając pęknięciom oraz krwotokom wewnętrznym,
  • przyspiesza gojenie i zabliźnianie ran przy złamaniach kości pobierając wapń,
  • witamina C pomaga w eliminowaniu metali ciężkich z organizmu (takich jak ołów) oraz chroni przed toksycznymi substancjami, głównie azotanami, pestycydami, ozonami, rozpuszczalnikami itd.

 

Objawy niedoboru witaminy C w organizmie:
  • częste krwawienie dziąseł,
  • powstawanie krwiaków,
  • kolokwialnie mówiąc:  „łapiemy wszystko”, tzn. wszelkie wirusy mogą zaatakować nas z podwójną skutecznością,
  • trudne i długie gojenie i zabliźnianie ran,
  • przewlekle pojawiająca się anemia,
  • szybsze powstawanie zmarszczek,
  • bóle stawów i mięśni,
  • osłabienie mięśni.

 

Kiedy zwiększyć spożywanie witaminy C?

  • podczas wzmożonego stresu,
  • gdy organizm narażony jest na szybkie i częste zmiany temperatur,
  • w przypadku biernym lub czynnym paleniu papierosów,
  • gdy często spożywamy alkohol lub substancje psychoaktywne (np. narkotyki),
  • w przypadku występującej wysokiej gorączki,
  • w okresie ciąży i karmienia piersią,
  • w przypadku dzieci podczas całego etapu dorastania/dojrzewania,
  • osoby starsze,
  • osoby spożywające różnego rodzaju leki,
  • osoby zamieszkałe w dużych miastach,
  • osoby spożywające dużą ilość mięsa.
Summary
Witamina C
Article Name
Witamina C - kwas askorbinowy
Description
Witamina C, czyli tak zwany kwas askorbinowy ma wiele właściwości, jednak w głównej mierze wyróżnia się swoim działaniem antyoksydacyjnym i wzmacniającym układ immunologiczny. Charakterystyka witaminy C - kwasu askorbinowego.
Author
Publisher Name
zdrowiej24.pl
Publisher Logo
Witamina C

Przeczytaj również

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Witamina C

Witamina C

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *