Witamina B3 – właściwości i wystepowanie

5.00 avg. rating (100% score) - 1 vote

Witamina B3Witamina B3 znana też jako witamina PP została odkryta już w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku, należy więc do składników pokarmowych, które udało nam się dość dobrze poznać. Nie oznacza to jednak, że nie ma przed nami żadnych tajemnic. Co więcej, naukowcy nadal poświęcają jej sporo uwagi i nie rezygnują z badań, nie mają bowiem wątpliwości, co do tego, że mamy w jej przypadku do czynienia z rozwiązaniem o wyjątkowo dużym wpływie na organizm.

Właściwości

Zastanawiając się nad wpływem witaminy B3 na ludzki organizm w pierwszej kolejności wypada zwrócić uwagę na to, że bierze ona udział w licznych procesach bez których nie byłoby mowy o prawidłowym funkcjonowaniu poszczególnych organów. Na pierwszy plan wysuwa się w tym kontekście wkład, jaki daje w syntezę i rozpad węglowodanów, aminokwasów oraz kwasów tłuszczowych, nie bez znaczenia jest jednak i to, że jej właściwy poziom poprawia metabolizm. Witamina B3 to również jeden ze składników uczestniczących w powstawaniu czerwonych krwinek, jej obecność w organizmie jest zaś pożądana również dlatego, że witamina ta zapobiega toksycznemu działaniu charakterystycznemu nie tylko dla niektórych związków chemicznych, ale również dla szeregu leków. Nie ma takiej grupy osób, która mogłaby pozwolić sobie na lekceważenie znaczenia witaminy B3, nie da się jednak ukryć, że szczególne znaczenie ma ona w przypadku osób zmagających się z chorobami sercowo-naczyniowymi. Jest to jedna z substancji obniżających poziom złego cholesterolu, dieta bogata w witaminę B3 może więc między innymi obniżyć ryzyko wystąpienia zawału serca.

Występowanie

Najbogatsze w witaminę B3 są te produkty, które zawierają dużo białka, warto mieć jednak na uwadze to, że nie wszystkie mogą być spożywane z czystym sumieniem przez osoby, które chcą włączyć większe ilości tego składnika pokarmowego do swojej diety ze względów zdrowotnych. Pacjenci, którzy muszą utrzymywać prawidłowy poziom wagi i ograniczać ilość dostarczanego do organizmu tłuszczu powinny więc koncentrować się przede wszystkim na: chudym mięsie, wątróbce, drobiu, rybach, a także roślinach strączkowych takich, jak choćby fasola i groch. W przypadku dużych niedoborów witaminy B3 pacjentom zapisuje się również suplementy diety z jej udziałem, warto mieć jednak na uwadze to, że zawsze należy traktować je jako rozwiązanie ostateczne, które nie powinno być nadużywane.

Summary
Witamina B3
Article Name
Witamina B3 - właściwości i występowanie
Description
Witamina B3 znana też jako witamina PP została odkryta już w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku, należy więc do składników pokarmowych, które udało nam się dość dobrze poznać.
Author
Publisher Name
zdrowiej24.pl
Publisher Logo
Witamina B3

Przeczytaj również

5.00 avg. rating (100% score) - 1 vote

Witamina B3

Witamina B3

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *