witamina-b5Bóle i sztywność w stawach to pierwsze oznaki deficytu witaminy B5. Niepokojacym sygnalem jest takze wypadanie wlosów i przedwczesna siwizna. W kacikach ust pojawiaja sie pekniecia, mamy trudności z koncentracja i wzrokiem.

Brak witaminy B5 moze być naprawde bardzo groźny. W wielu doświadczeniach wywolywano sztucznie deficyt witaminy b5. Zaobserwowano wówczas u badanych, ze bardzo latwo wpadaja w zlość. Ale to najmniejszy problem. Bo lista objawów jaka towarzyszy deficytowi tej witaminy jest naprawde dluga:

  • zaburzenia ukladu nerwowego i depresje
  • utrate koordynacji ruchowe, kurcze mieśni, zmiany skórne
  • zaburzenia ukladu sercowo-naczyniowego i trawiennego
  • oslabienie systemu odpornościowego, czyli nadmierna podatność na zakazenia, infekcje górnych dróg oddechowych
  • utrata apetytu, omdlenia, niestrawność
  • dretwienie i mrowienie stóp i dloni

Z reguly niedobór kwasu pantotenowego wystepuje u osób spozywajacych w nadmiernych ilościach przetworzona zywność: mrozonki, jedzenie w puszkach, biale pieczywo, makarony, duza ilość cukru slodzone napoje – to wszystko sprawia, ze grozi nam deficyt witaminy B5.

Czy nadmiar witaminy równie jest groźny? W zasadzie nie , ale zbyt duza ilość moze powodować biegunki.

Podsumowanie

  • najwiecej kwasu pantotenowego jest drozdzach piwnych i w mleku pszczelim
  • witamina B5 wspomaga prace serca i zwieksza zdolność do koncentracji
  • witamina B5 zapobiega przedwczesnemu starzeniu sie organizmu i powstawaniu zmarszczek.
  • osoby zyjace w wiecznym stresie potrzebuja wiecej witaminy B5
  • witamina B5 ulega rozkladowi podczas rozmrazania produktów, ich gotowania oraz pod wplywem wysokiej temperatury.
  • ocet i musztarda niszcza witamine B5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *