Czerwone mieso a depresja

czerwone-miesoJeśli kobiety jedza mniej czerwonego miesa, niz zalecaja normy, cześciej diagnozuje sie u nich zaburzenia depresyjne i lekowe.

Prof. Felice Jacka z Deakin University badala zwiazek miedzy spozyciem wolowiny i jagnieciny a obecnościa zaburzeń depresyjnych oraz lekowych w ponadtysiecznej grupie kobiet z australijskiego regionu Geeleong.

Pierwotnie myśleliśmy, ze czerwone mieso moze nie być dobre dla zdrowia psychicznego, bo badania z innych państw pokazaly, ze jego konsumpcja wiaze z czynnikami ryzyka dla zdrowia fizycznego. Okazuje sie jednak, ze jedzenie czerwonego miesa jest dość istotne dla dobrostanu psychicznego.

Kiedy przygladaliśmy sie paniom, w przypadku których spozycie czerwonego miesa plasowalo sie ponizej normy, okazalo sie, ze zaburzenia depresyjne i lekowe sa u nich stwierdzane 2-krotnie cześciej niz w grupie spozywajacej zalecane ilości.

Nawet jeśli wzieto pod uwage ogólna wartość diety (czy jest zdrowa, czy nie), a takze czynniki takie jak status socjoekonomiczny, poziom aktywności fizycznej, palenie, waga i wiek, zwiazek miedzy konsumpcja czerwonego miesa a zdrowiem psychicznym nadal wystepowal.

Co ciekawe, w przypadku innych form bialka, np. bialek roślinnych, rybnych, wieprzowych czy drobiowych, nie zaobserwowano analogicznej korelacji. Tylko 19 badanych kobiet bylo wegetariankami i wyniki pozostaly takie same po ich wykluczeniu z analizy.

Jedzenie wiekszych ilości czerwonego miesa, niz zalecaja normy, takze nie jest dobre, bo okazuje sie, ze wplywa tak samo, jak za male ilości: pojawiaja sie depresja i stany lekowe. Wiemy juz, ze ogólna jakość diety jest wazna dla zdrowia psychicznego.

Wydaje sie jednak, ze jedzenie umiarkowanych ilości czerwonego miesa, ok. 3-4 porcji wielkości dloni, takze moze mieć znaczenie. Australijka podkreśla, ze warto polegać na miesie z wolnego wypasu, bo w odróznieniu od mies zwierzat karmionych pasza zbozowa, zawiera wiecej kwasów tluszczowych typu omega-3 i mniej tluszczów nasyconych.

 

źródlo: Scientific American, Kopalnia Wiedzy

Autor: Anna Blońska

Zdrowotne skutki substytucji tluszczu mlekowego

kwa smlekowy
kwa smlekowy

Tluszcz mlekowy, ze wzgledu na wysokość zawartość nasyconych kwasów tluszczowych oraz obecność cholesterolu, od kilkudziesieciu lat traktowany jest przez lekarzy i dietetyków jako przyczyniajacy sie do powstawania miazdzycy.

Jednak zastapienie tluszczów zwierzecych w diecie, rzekomo prozdrowotnymi olejami roślinnymi nie wplynelo na zmniejszenie zachorowalności na nadciśnienie, miazdzyce i chorobe niedokrwienna serca, spowodowalo natomiast wzrost zachorowalności na choroby nowotworowe.

Polecam bardzo ciekawy i interesujacy artykul:

Zdrowotne skutki substytucji tluszczu mlekowego

We wlasnym oraz wspólautorki, prof. Hanny Czeczot z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wyrazam zgode na umieszczenie na Pańskim blogu juz opublikowanych prac a takze prac, które sa w druku. Wszystkie te prace pisane byly z myśla o uświadamianiu zagrozeń zdrowotnych.

prof. dr hab. inz. Grazyna Cichosz

Czy chcesz mieć zdrowy i mocny sen?

good-sleepOkazuje sie, ze niacyna zwana równiez witamina B3 odpowiada za to jak śpimy. Deficyt tej witaminy sprawia, ze stajemy sie nerwow i mam klopoty z zaśnieciem. Co wiecej wplywa ona na wlaściwie funkcjonowanie mózgu. I skóry – dzieki niej jest sprezysta i jedrna.

Witamina B3 wspóldziala z ryboflawina i tiamina w procesach metabolicznych. Jako skladnik koenzymów uczestniczy w procesach utleniania i redukcji, reguluje poziomu cukru we krwi oraz poziom cholesterolu. Odpowiada za regulacje przeplywu krwi. Ponadto wspóldziala w syntezie hormonów plciowych (estrogeny, progesteron). Specjaliści szacuja, ze brak witaminy B3 moze w jakiś sposób laczyć sie ze schizofrenia i depresja. Zreszta witamine PP z mozna wykorzystywać w leczeniu depresji, leków i nerwic.

Doskonalym źródlem niacyny sa:

  • watroba, drób, wolowina, ryby,
  • orzechy, ziarna zbóz, platki zbozowe
  • jajka i mleko zawieraja alternatywne źródlo niacyny – tryptofan

Dlugotrwaly niedobór witaminy PP prowadzi do wystapienia zmian skórnych, podraznienia skóry, jej zaczerwienienia. Ponadto moga wystapić inne objawy takie jak:

  • utrata laknienia, niestrawność, biegunka.
  • oslabienie, utrata wagi.
  • zaburzenia w metabolizmie cukrów.
  • bezsenność, zawroty glowy, bóle glowy, zaburzenia pamieci

Uwaga! stosowanie przez dluzszy czas duzych witaminy B3 dawek moze powodować uszkodzenie watroby, niemiarowość pracy serca, dolegliwości skórne (pieczenie i swedzenie), podniesienie poziomu glukozy we krwi.

Kwasy omega 3 nie zapobiegaja zawalom?

omega-3Dobroczynny wplyw kwasów Omega 3 na organizm znany jest od dawna. Lista zalet jest dluga. Zmniejszaja ryzyko chorób ukladu krazenia, podnosza odporność, wspomagaja prawidlowy rozwój mózgu. Ale czy rzeczywiście przeciwdzialaja zawalom?

Niewatpliwie kwasy omega 3 sa substancja o wielu zaletach. Jako, ze ich najlepszym źródlem sa przede wszystkim ryby i owoce morza, dietetycy od lat powtarzaja, ze powinniśny je spozywać przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Z wielu badań wynika, ze regularne przyjmowanie kwasów omega 3 zmniejsza ryzyko pojawienia sie nowotworu, korzystnie wplywa na odporność oraz funkcjonowanie watroby oraz poprawia smopoczucie zwiekszajac poziom serotoniny zwanej hormonem szcześcia. Przyjmowanie kwasów omega 3 zaleca sie równiez ze wzgledu na to, ze suplementacja moze znaczaco zmiejszyć ryzyko chorób serca.

Okazuje sie, ze nie u wszystkich. Suplementacja nie zapobiega zawalom i udarom u osób, które juz choruja na serce. Archives of Internal Medicine dokonano analizy kilkunastu przypadków, gdzie chorzy na serce przyjmowali suplementy z kwasów omega 3 lub otrzymywali placebo.

Badniu zostali poddani glównie mezczyźni. Ich średnia wieku wynosila ok. 60 lat. Jaki wniosek z badań? Niezbyt budujacy. Okazalo sie, ze pomiedzy osobami, które przyjmowaly kwasy, a pacjentami otrzymujacymi placebo w zasadzie nie wystepuja róznice – śmiertelność pacjentów byla podobna. Czy zatem kwasy omega 3 sa kolejnym produktem marketingu?

 

Czym grozi niedobór witaminy B5?

witamina-b5Bóle i sztywność w stawach to pierwsze oznaki deficytu witaminy B5. Niepokojacym sygnalem jest takze wypadanie wlosów i przedwczesna siwizna. W kacikach ust pojawiaja sie pekniecia, mamy trudności z koncentracja i wzrokiem.

Brak witaminy B5 moze być naprawde bardzo groźny. W wielu doświadczeniach wywolywano sztucznie deficyt witaminy b5. Zaobserwowano wówczas u badanych, ze bardzo latwo wpadaja w zlość. Ale to najmniejszy problem. Bo lista objawów jaka towarzyszy deficytowi tej witaminy jest naprawde dluga:

  • zaburzenia ukladu nerwowego i depresje
  • utrate koordynacji ruchowe, kurcze mieśni, zmiany skórne
  • zaburzenia ukladu sercowo-naczyniowego i trawiennego
  • oslabienie systemu odpornościowego, czyli nadmierna podatność na zakazenia, infekcje górnych dróg oddechowych
  • utrata apetytu, omdlenia, niestrawność
  • dretwienie i mrowienie stóp i dloni

Z reguly niedobór kwasu pantotenowego wystepuje u osób spozywajacych w nadmiernych ilościach przetworzona zywność: mrozonki, jedzenie w puszkach, biale pieczywo, makarony, duza ilość cukru slodzone napoje – to wszystko sprawia, ze grozi nam deficyt witaminy B5.

Czy nadmiar witaminy równie jest groźny? W zasadzie nie , ale zbyt duza ilość moze powodować biegunki.

Podsumowanie

  • najwiecej kwasu pantotenowego jest drozdzach piwnych i w mleku pszczelim
  • witamina B5 wspomaga prace serca i zwieksza zdolność do koncentracji
  • witamina B5 zapobiega przedwczesnemu starzeniu sie organizmu i powstawaniu zmarszczek.
  • osoby zyjace w wiecznym stresie potrzebuja wiecej witaminy B5
  • witamina B5 ulega rozkladowi podczas rozmrazania produktów, ich gotowania oraz pod wplywem wysokiej temperatury.
  • ocet i musztarda niszcza witamine B5

Jak działa witamina B4?

Fruit and vegetable alphabet - letter B

Dzieki cholinie, czyli witaminie B4 nasz umysl pracuje lepiej i wydajniej. Niedobór choliny moze obnizać sprawność umyslowa. Ponadto powoduje stany lekowe, rozdraznienie oraz bezsenność.

O pozytywnym wplywie witaminy B4 na pamieć przekonali sie naukowcy z bostońskiego wydzialu medycznego pod kierownictwem Rhoda Au – czlonkini International Neuropsychological Society. Jej zespól przez dziesieć lat obserwowal sposób odzywania sie 1400 osób. Okazalo sie, ze ci badani, których dieta zawierala wystarczajaca ilość witaminy B4 uzyskiwali lepsze wyniki w w testach na zapamietywanie. Ponadto dieta bogata w choline obnizala ryzyko wystapienia demencji. Naukowcy podkreślaja jednak, ze witamina B4 nie jest cudownym lekarstwem na pamieć, ale moze – podobnie jak inne witaminy z grupy B wydatnie poprawić wydajność umyslowa.

Cholina znajdujaca sie w mleku matki wplywa na rozwój mózgu i systemu nerwowego u dziecka. Okazuje sie, ze nasz organizm sam potrafi wyprodukować witamine B4. Sa to jednak ilości niewystarczajace i musimy je uzupelniać w codziennej diecie. Witamina B4 wystepuje glównie w zóltku jaj, watróbce i innych podrobach, chudym miesie, drozdzach, kielkach pszenicy, soi, zielonym groszku, soku winogronowym, kapuście oraz kalafiorze.

Niedobór choliny moze być naprawde groźny. Deficyt witaminy B4 moze obnizać sprawność umyslowa. Ponadto powoduje stany lekowe, rozdraznienie, bezsenność. Moga pojawić sie dolegliwości sercowe, bóle glowy, szum w uszach. Z kolei nadmiar moze wywolać nadmierne pocenie sie, wymioty, nudności, wzdecia, biegunka.

W przypadku naduzywana alkoholu cholina moze chronić watrobe przed uszkodzeniem i marskościa. Jest równiez pomocna przy innych schorzeniach watroby. Ponadto zapobiega kamienicy zólciowej. Wspomaga równiez organizm chorego podczas chemioterapii, usuwajac z jego organizmu szkodliwe substancje. U osób chorych na Alzheimera witamina B4 wplywa na poprawe pamieci. A ponadto zapobiega powstaniu rozszczepu kregoslupa u plodu, zwieksza wytrzymalość organizmu u sportowców, moze takze zapobiegać nowotworom.

 

Witamina B5 odświeża pamieć

b5Jeśli czesto czujesz sie zmeczony, towarzysza ci bóle glowy, niekiedy wymiotujesz moze brakować ci witaminy B5. Witamina B5 zwana równiez kwasem pantotenowym zapewnia świezość i sile. Przyjeta w ciagu doby witamina B5 potrafi calkowicie odświezyć mózg i usunać stany roztargnienia, zwatpienia, oslabienia pamieci. Poprawia równiez zdolność do koncentracji.

Ponadto witamina B5 usprawnia dzialanie ukladu krwionośnego, nerwowego i pokarmowego. Bierze udzial w regeneracji tkanek i przyspiesza gojenie ran, przeciwdziala tworzeniu sie zmarszczek. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu sie i siwieniu, poprawia pigmentacje oraz jakość wlosów.

Dzieki niej mozemy zachować szczupla sylwetke, gdyz przyspiesza uwalnianie sie tluszczów z komórek tluszczowych. B5 wplywa na wytwarzanie witaminy D.

Gdzie ja znajdziemy? Doskonalym źródlem witaminy B5 jest mleczko pszczele, a ponadto znajdziemy ja na przyklad takich rybach jak pstrag, makrele, śledzie. Doskonalym źródlem kwasu pantotenowego jest brazowy ryz, którymw porównaniu do przetworzonego ma dwa razy wiecej witaminy B5. Znajdziemy ja takze serze, jajkach, mleku. A ponadto:

  • w orzechach, pestkach slonecznika i pelnoziarnistym chlebie
  • awokado, banany, pomarańcze
  • mieso kurczaka, soja, maślo orzechowe, ziemniaki
  • brokuly, melony

Witamina B5 niszczeje w czasie gotowania, rozmrazania i smazenia. Nieprzyjazne sa dla niej równiez ocet czy musztarda. Dziala z innymi witaminami grupy B, dlatego nalezy ja przyjmować razem. Jej niedobór czesto wystepuje u osób wykonujacych prace fizyczna, a takze u sportowców.

Witamina E i astma u dzieci

astma

Jeśli podczas ciazy matka spozywala zbyt male ilości witaminy E, zwieksza sie prawdopodobieństwo, ze do wieku 5 lat u dziecka wystapia astma lub świszczacy oddech.

Zespól badawczy z University of Aberdeen przez 5 lat śledzil losy 1253 matek i ich dzieci. Okazalo sie, ze u dzieci matek dostarczajacych swojemu organizmowi najmniej witaminy E z 5-krotnie wyzszym prawdopodobieństwem rozwijala sie wczesna niezanikajaca astma (w porównaniu do potomstwa kobiet spozywajacych najwiecej witaminy E).

Dobrymi źródlami witaminy E sa oleje roślinne, np. slonecznikowy, margaryny, orzechy, kielki pszenicy, gruboziarniste produkty pszenne, jaja, brokuly oraz pestki slonecznika.

Jeden z badaczy, dr Graham Devereux, uwaza, iz witamina E wplywa na funkcjonowanie pluc oraz zapalenie dróg oddechowych. Naukowcy podkreślaja, ze wazne jest, na jakim etapie ciazy, wczesnym czy późnym, matka spozywa pokarmy bogate w witamine E.

Dzieje sie tak, gdyz pluca sa w pelni rozwiniete w 16 tygodni od zaplodnienia. Lepiej wiec jeść kielki pszenicy w pierwszym niz w drugim lub trzecim trymestrze ciazy (rozpatrujac oczywiście wplyw dostarczanych skladników odzywczych na uklad oddechowy). We wcześniejszym badaniu tych samych dzieci, kiedy mialy dwa lata, wykazano, ze te z nich, których matki spozywaly w ciazy stosunkowo malo witaminy E, z wiekszym prawdopodobieństwem mialy świszczacy oddech. 

Devereux podkreśla, ze warto w przyszlości przestudiować kwestie, czy suplementacja witamina E w czasie ciazy zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania w dzieciństwie na astme. U doroslych astmatyków zazywanie witaminy E nie spowodowalo widocznej poprawy stanu zdrowia. Badania zespolu Devereux opisano na lamach American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

Autor: Anna Blońska
źródlo: Irish Health, Kopalnia Wiedzy

Witamina K i jej dzialanie

witamina K
witamina K

Odpowiada za krzepliwość krwi oraz zapobiega krwawieniom wewnetrznym. Zmniejsza równiez nadmierne krwawienie miesiaczkowe. Witamina K jest tak wazna, ze powinno sie podawać noworodkom zaraz po urodzeniu. Chroni ona dzieci przed skaza krwotoczna.

Witamina K to grupa zwiazków rozpuszczalnych w tluszczach. Zaliczamy do nich witamina K1 (fitomenadion), K2 (menachinon-6), K3 (menadion). źródlem witamine K1 jest pozywienie , K2 jest produkowana przez bakterie jelitowe, natomiast witamina K3 jest syntetyzowana. Jednym z objawów braku witaminy K u dziecka moga być czeste krwotoki z nosa, a kiedy dziecko sie skaleczy krew szybko nie krzepnie.

U doroslych rzadko wystepuje deficyt tej witaminy, gdyz organizm moze ja wytwarzać sam za pomoca mikroorganizmów, które znajduja sie w jelicie cienkim. Lekki niedobór moga natomiast odczuć osoby na diecie ubogiej w zielone warzywa. Niedobór wystepuje równiez u osób, które poddawane sa kuracji antybiotykowej i u osób z zaburzeniami wchlaniania tluszczów (choroby watroby, jelita). Pierwszym objawem braku witaminy K jest sklonność do siniaków. Ponadto moga wystapić:

  • zaburzenia we wchlanianiu pokarmów
  • uszkodzenia watroby
  • zapalenia jelita
  • biegunka
  • celiakia, czyli (zaburzenia we wchlanianiu tluszczów)
  • krwotoki z nosa, ukladu pokarmowego i moczowego

Zbyt duza ilość witaminy K powoduje niedokrwistość, niekorzystnie wplywa na watrobe, a niemowlat moze uszkodzić tkanke mózgowa. Witamine K niszczy naduzywanie antybiotyków, a konserwanty utrudniaja jej wchlanianie lub powoduja jej wydalania z organizmu. Dzialanie witaminy K oslabiaja równiez duze dawki witaminy E, kwas acetylosalicylowy czyli aspiryna, penicylina, olej rycynowy oraz leki przeczyszczajace.

Bogatymi źródlami witaminy K sa:

pomidory ogórki, szpinakjarmuz, brukselka

brokuly kapusta, kalarepa, marchewkalafior

salata, rzezuchafasola zielona, cukinia, ziemniaki

awokado, brzoskwiniebialko jaj, ser, watroba

Uwaga!

Witamine K mozna zazywać tylko zgodnie z zaleceniami lekarza!